Porokellon syntyhistoria

Ahti2.jpg

Kaikki sai alkunsa vuonna 2011, kun jostain sattui silmiini vuotuinen porokolarimäärä. Noin 4000 kolaria vuodessa sai minut miettimään ongelman merkitystä ja suuruusluokkaa. Pohjois-Suomessa lähes koko ikäni asuneena tiesin porojen elintavat. Porot kulkevat yleensä pienissä laumoissa ja viettävät aikaa vuodenajasta riippuen samoilla seuduilla ja viivähtävät usein myös tiealueella. Em. syistä kolarit yleensä kasaantuvat tiettynä aikana samoille seuduille. Heräsi ajatus tietojärjestelmästä, jolla voitaisiin varoittaa autoilijoita heidän saapuessa alueelle, jossa on edellisviikkoina sattunut useita porokolareita. 

Tietojärjestelmä tarvitsi pohjaksi dataa, josta tunnistettaisiin ajankohtaiset kolaririskialueet sekä jakelukanavan, jolla varoitukset saataisiin autoilijoille tienpäälle.

Samoihin aikoihin satuin jossain tuttavaperheen ylioppilasjuhlassa samaan kahvipöytään Paliskuntain yhdistyksen puheenjohtajan, Jukka Knuutin kanssa. Kerroin Jukalle ajatuksesta ja hän oli erittäin kiinnostunut asiasta. Hän kertoi, että poromiehet tekevät porokolareista ilmoituksen Liikennevakuutus-keskukseen ja kolaritiedot löytyvät myöskin Paliskuntain yhdistyksestä. Hän kutsui minut esittelemään asiaa Paliskuntain yhdistyksen toimihenkilöille.

Dataa varoitusten pohjaksi siis löytyisi, vielä tarvittaisiin jakelukanava. Jossain muistin sopukoissa oli uutinen jossa kerrottiin reaaliaikaisten liikenne-varoitusten jakelusta autonavigaattoreihin. Googlaamalla uutinen löytyi, yritys liikennevaroitusten takana oli Media Mobile Nordic Oy (nykyinen V-Traffic). Puhelinsoitto firmaan ja he olivat innostuneita asiasta. He lupasivat toimittaa porovaroitukset Media Mobilen järjestelmää hyödyntäviin navigaattoreihin, jos pystyn rakentamaan järjestelmän, joka etsii luotettavasti ajankohtaiset porokolarikeskittymät ja toimittaa ne Media Mobilen järjestelmään. Tein järjestelmästä proton, joka osoittautui hyvin toimivaksi. Elettiin kevättä 2012.

Järjestelmän ylläpitoon ja jatkokehitykseen tarvittiin vielä rahoitus. Paliskuntain yhdistyksestä sain rahoituksen etsimiseen taistelijaparikseni toimistopäällikkö Matti Särkelän. Lukemattomien neuvotteluiden, sähköpostien, puheluiden ja reissaamisten jälkeen rahoitus löytyi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista. Syksyllä 2012 Trafi lupautui rahoittamaan tutkimushanketta, jossa järjestelmää testattaisiin käytännössä ammattiautoilijoiden ja poromiesten kanssa ja kerättäisiin käyttäjien kokemukset haastattelututkimuksella. Tutkimuksen tekijäksi saatiin VTT.

Kesällä 2013 etsimme halukkaita kuljetusyrittäjiä tutkimushankkeeseen. Esittelin heille kehittämääni kolarihistoriaan perustuvaa varoitusjärjestelmää. Heiltä tuli välitön palaute: He kyllä tietävät kolaririskipaikat, mutta jos olisi mahdollista tehdä järjestelmä, jossa he voivat tehdä reaaliajassa varoituksia tien päällä olevista poroista ja vastaanottaa samoja varoituksia reaaliajassa, he ottaisivat sen mielellään käyttöön.  

Yrittäjät heittivät haasteen johon ei voinut olla vastaamatta. Pikavauhtia rakennettiin järjestelmä reaaliaikaisia varoituksia varten ja se saatiin tutkimusryhmälle käyttöön loppuvuodesta 2013. Tutkimushanke kesti vuoden 2015 loppuun. Tutkimushaastattelut kertoivat, että käyttäjät olivat erittäin tyytyväisiä järjestelmään ja uskoivat sen vähentävän porokolareita. Positiivisten tutkimustulosten perusteella hankkeen jatkolle saatiin rahoitus ja nykymuotoinen porokello pohjautuu tuohon kuljetusyrittäjien heittämään ideaan ja haasteeseen reaaliaikaisista varoituksista.

Terveisin, Ahti Lahtela

Seuraa meitä

Jaa tietoa Porokellosta. Autat vähentämään porokolareita.