LIIKENNEVAHINKOARVIOMIES SAAPUU PORON AVUKSI KOLARITILANTEESSA

IMG_6257.jpg

Vuosittain ajetaan noin 4000 porokolaria. Jos porokolari sattuu kohdallesi, tiedätkö kuinka sinun tulee toimia? Tai tiedätkö kuinka asiat lähtevät etenemään hätäkeskukseen soiton jälkeen? Porokello sai haastateltavakseen Hannu Kotilan. Hannu toimii liikennevahinkoarviomiehenä, joten hänellä tietämystä porokolareista riittää.

Marraskuu on porokolaritilastojen piikki, sillä kolareista noin 40% tapahtuu marraskuussa. Suuri porokolaririski on monen tekijän summa ja siihen vaikuttavat muun muassa huonot ajo-olosuhteet, pimeys ja maantiesuola, jota porot mielellään maistelevat. Suuresta kolaririskistä johtuen Porokello polkaisi pystyyn Musta marraskuu -kampanja. Kampanjan tarkoitus on tiedottaa ihmisiä kohonneesta kolaririskistä ja myös kertoa keinoista joilla riskiä voi minimoida.

Kuinka toimin porokolaritilanteessa

Porokolari voi säikäyttää kuskin pahanpäiväisesti, henkilövahingoista puhumattakaan. On hyvä hieman opiskella valmiiksi toimintaohjeita yllättävään tilanteeseen sillä säikähdys voi täysin lamauttaa ihmisen. Hannu antoi toimintaohjeita porokolaritilanteeseen:

 ”Ensiksi pitää huolehtia, ettei lisävahinkoja pääse syntymään. Jos poro on loukkaantunut, se tulee lopettaa, jos siihen vain itse kykenee. Sen jälkeen tulee soittaa tapahtuneesta kolarista hätänumeroon tai tutulle poromiehelle.”

Hannu painottaa myös ilmoituksen tärkeyttä tilanteessa, jossa auto on vain kolhaissut poroa. Vaikka autoon ei ole tullut vahinkoja, kolahdus on voinut aiheuttaa porolle suuren vamman ja eläin voi löytyä lähistöltä kituvana.

Liikennevahinkoarviomiehen työ

Liikennevahinkoarviomies on varmasti monelle sananakin uppo-outo, eikä tiedossa ole mikä tällaisen henkilön tehtävä on. Hannu Kotila on toiminut jo muutaman vuoden yhtenä Palojärven paliskunnan liikennevahinkoarviomiehistä. Kotila valaisi Porokellolle mitä liikennevahinkoarviomies tekee:

”Liikennevahinkoarviomies lähtee porokolaripaikalle ilmoituksen saatuaan. Ilmoitus kolarista voi tulla poliisilta, toisilta poromiehiltä tai sivullisilta ihmisiltä. Liikennevahinkoarviomiehen tehtävänä on mennä paikalle tarkistamaan tilannetta poron osalta. Poro voi olla kuollut, loukkaantunut tai se on paennut metsään. Jos poro on paennut metsään, tulee tilannetta seurata; onko poro loukkaantunut ja jäänyt kitumaan, vai selvinnyt ihan vain kolhuilla.”

Palojärven paliskunnassa on 11 liikennevahinkoarviomiestä, joista jokaisella on oma vastuualueensa. Kotila kertoo vastaavansa Alakemijoen alueesta. Kuitenkin jako on joustava. Kotila kertoo, että porokolaripaikalle menee se liikennevahinkoarviomies, joka on lähimpänä ja ensimmäisenä kerkeää kolaripaikalle.

Miten omalla toiminnalla voit pienentää kolaririskiä

Porokolaririski on aina olemassa liikuttaessa poronhoitoalueen teillä. Porokolarien määrä vaihtelee suuresti vuodenaikojen mukaan. Palojärven paliskunnan alueella porokolareita tapahtuu joskus päivittäin useampi ja joskus ei ainuttakaan kolaria viikon aikana. Kotila kertoo porokolarien määrän vaihtelevan vuodenajan mukaan ja kertoo syksyn olevan pahinta aikaa porokolarien puolesta. Kotila kertoo, että syksyjen synkät porokolarilukemat ovat porojen liikkuvuuden lisääntymisen ja huonojen ajo-olosuhteiden summa.

Voisinko omalla toiminnallani vaikuttaa kolarin todennäköisyyteen? Tietenkin ja yllättävän pienin teoin. Keskustelimme asiasta myös Kotilan kanssa. Ensimmäinen huomioitava asia on ajonopeus. Mitä kovempi ajonopeus, sen vähemmän aikaa reagoida esimerkiksi tiellä olevaan poroon. Toisekseen vauhti tulisi suhteuttaa ajo-olosuhteisiin. Liukkailla keleillä jarrutusmatkat ovat huomattavasti pidemmät ja pimeällä kelillä ei poroja myöskään havaitse yhtä kaukaa kuin valoisalla.

Jos näet poron tien laidassa, hiljennä! Poro on eläin ja ennalta arvaamaton, joten se voi olla parissa sekunnissa keskellä ajoväylää. Hiljentäminen poron havaitessasi ei viivästytä matkantekoasi vaan antaa sinulle kuljettajana aikaa reagoida poron mahdollisiin pyrähdyksiin. Hannu kertoi myös, että usein poro ei liiku yksin. Jos siis havaitset yhdenkään poron, pidä ratin takana silmäsi auki; on mahdollista, että lähistöllä niitä on lisää.

Ota käyttöösi myös Porokello -sovellus. Porokello -sovellus varoittaa tiellä havaituista poroista hieman ennen kuin saavut havaitsemispaikalle. Sovellus auttaa sinua porovaaran ennakoimisessa ja voi estää mahdollisen kolarin.

Seuraa meitä

Jaa tietoa Porokellosta. Autat vähentämään porokolareita.