Jos et ole vielä ladannut Porokelloa, tee se nyt!

Porokello on sovellus, joka yhdistää tiellä liikkujat ja edistää käyttäjienkin mukaan liikenneturvallisuutta. Se on meidän kaikkien yhteinen asia, jonka avulla jokainen voi vaikuttaa porokolarien määrään, etenkin nyt, kun jokaisella on mahdollisuus varoittaa. Eli jos et ole vielä ladannut Porokelloa, tee se nyt!

Porokellon historia ulottuu aina vuoteen 2011, jolloin Ahti Lahtela keksi idean lähteä paikannustiedon kautta levittämään tietoutta porokolaripaikoista. Ammattiautolijat halusivat tiedosta reaaliaikaisempaa, jolloin keksittiin sovellus, jolla ammattiautoilija voi varoittaa näkemästään porosta. Ensin varoitus oli voimassa  4 tuntia, nyt on on voimassa puoli tuntia. Ja nyt olemme siinä vaiheessa, että jokainen voi varoittaa. Hienoa!

Tavoitteena alle 2000 porokolaria

Vuonna 2018 porokolari määrä jäi ennätys alhaiseksi (3 402 kpl) ja uskon, että meillä on täysi mahdollisuus jälleen alittaa tuo viime vuoden luku. Kuten Porokellon vaikuttavuus tutkimuskin sen osoittaa, niillä tie osuuksilla missä meillä on varoituksia, porokolarit ovat vähentyneet. Meille on tärkeää nyt saada lisää varoituksia etenkin ilta- ja viikonloppuaikoihin, joten jokaisella varoituksella on merkitystä.

Kun ammattiautoilija ajaa vuodessa n. 100 000 kilometriä, tavallinen autoilija ajaa n. 20 000 kilometriä ja kun laskemme nämä kaikki kilometrit yhteen, katamme jälleen laajemmin koko poronhoitoalueen. On ollut ilo huomata, että jokaiselle Porokellon käyttäjälle ja varoittajalle on tärkeää edistää liikenneturvallisuutta, auttaa muita tiellä liikkujia ja pelastaa poro. Tästäkin syystä Porokello on hieno keksintö.

Paikallinenkin hyötyy Porokellosta

Olen itse ollut yhden kerran porokolarissa ja silloinkin pelkääjän paikalla. Kolari sattui erittäin tutulla tie osuudella, kun mutkan takana olikin yhtäkkiä porotokka. Onneksemme auto osui ainoastaan yhteen poroon, joka valitettavasti jouduttiin lopettamaan, mutta samassa tilanteessa vaarantui myös muut tiellä liikkujat. Kun vastaantulijoiden kaistalla pari autoa hidasti merkittävästi meidän kohdalla, heidän perässään tullut auto joutui väistämään näitä edessä hidastavia autoja ja ajoi ojaan. Onneksi siitäkin tilanteesta selvittiin säikähdyksellä, mutta toki pitkällä odotuksella talvipakkasessa, ennen kuin matka saattoi jälleen jatkua. Tuolloin ei ollut vielä edes ideaa Porokellosta.

Kyseinen tapahtuma tulee minulle aina mieleen, kun joku kertoo minulle, että kyllähän minä tiedän missä ne porot liikkuvat. Kyllä näin varmasti on. Niin minäkin tiedän missä porot yleensä liikkuvat kun liikun pohjoisemmassa Lapissa ja tutuilla teillä, mutta kyllä se poro voi siltikin yllättää myös sen paikallisen autoilijan. Onhan kyseessä eläin, joka liikkuu omia aikojaan ja voi yllättää ilmestymällä yhtäkkiä tien päälle. Porokello auttaa tässäkin asiassa.

No mitä seuraavaksi?

Tärkeintä meillä on nyt saada merkittävästi lisää uusia varoittajia ja lisätä tätä kautta varoitusten määrää. Vain siten saamme kolaritilaston laskuun. Sinä voit auttaa tässä vinkkaamalla asiasta kaverille ja kehottamalla sitä paikallistakin käyttämään Porokelloa. Olemme saaneet tähän mennessä jo n. 1000 uutta varoittajaa! Kiitos siitä kuuluu kaikille! Syksyn aikana tulemme kokeilemaan joitakin uusia juttuja sovelluksen parissa ja Ruotsin osalta laajennamme Porokellon testausta lisäämällä varoittajien määrää. Tärkeää meille on myös varmistaa Porokellon tulevaisuus ja sen eteen teemme koko ajan työtä.

Oikein hyvää kesää sinulle ja turvallisia kilometrejä!

 
Henna Nurminen



Henna Nurminen

Porokellon projektipäällikkö

 
Henna Nurminen