Porokello tarvitsee lisää poroista varoittavia autoilijoita – testasimme, miten puhelimeen ladattava hälytyssovellus toimii Lapin teillä

ANSSI JOKIRANTA
Porokello tarvitsee lisää poroista varoittavia autoilijoita – testasimme, miten puhelimeen ladattava hälytyssovellus toimii Lapin teillä

Porovaroituksen saa puhelimeen Porokello-sovelluksen välityksellä. Varoituksia antavat vielä pääasiassa ammattiautoilijat. Varoitus on voimassa puoli tuntia sen lähettämisestä 750 metrin säteellä havainnosta.

Aino-Helena Hietala

Juhannusliikenteessä autoilleet Lapin Kansan toimittajat avasivat poroista hälyttävän Porokello-sovelluksen puhelimessaan ja kirjasivat matkan aikana tulleet hälytykset ja nähdyt porot.

Eniten hälytyksiä tuli paluumatkalla maanantaina.

Porokello-hankkeen projektipäällikkö Henna Nurminen sanoo, että varoituksia tulee yleensä eniten arkisin päivällä.

–Se kertoo siitä, kuinka paljon varoituksia antavia autoilijoita on ajossa. Tietysti sekin vaikuttaa, miten porot liikkuvat.

Jotta hälytyksiä saataisiin nykyistä kattavammin, hanke hakee tuhatta uutta varoittajaa tämän vuoden aikana nykyisten noin tuhannen ammattiautoilijan joukkoon.

Yli 200 uutta varoittajaa on saatu. Mukana on poronhoitoalueella ajavien ammattiautoilijoiden lisäksi Luonnonvarakeskuksen henkilökuntaa, Paliskuntain yhdistyksen liikennevahinkoarvioijat ja maatalouslomittajia.

Kuntiin on oltu myös yhteydessä. Salla, Savukoski, Kemijärvi, Ylitornio, Simo, Posio ja Suomussalmi ovat vastanneet jo haasteeseen.

ELLA JOKINEN

 

Poroista varoittamaan etsitään eri ammattiryhmistä henkilöitä, jotka ovat työssään paljon auton ratissa. Uusi varoitussovellus on ladattavissa henkilökohtaiseen puhelimeen, joten se on käytettävissä myös vapaa-ajalla.

–Toiveena on, että varoituksia tulisi näin myös viikonloppuisin.

Varoituksen mahdollisuutta ei ole avattu kaikille, vaikka monet ovat sitä kysyneetkin.

–Ensin seurataan, miten varoitusten määrä kasvaa, kun joukkoa lisätään. Minulle voi vinkata sopivasta ryhmästä, Nurminen sanoo.

Lisäksi katsotaan, kohdistuvatko varoitukset enemmän riskialueille. Nykyisin ne tulevan pääosin teiltä, joilla on suurimmat porokolaririskit.

Nurmisen mukaan tavoitteena on, että varoittajia olisi myös sellaisilla syrjäisillä teillä, joilla on porokolaririski.

Uudella IoT-tekniikalla kokeillaan sitäkin, että poro voisi olla varoittaja. Tekniikka ei kuitenkaan ole vielä toimiva, sillä virta ei riitä tarpeeksi pitkään.

Juttu jatkuu faktaboksin jälkeen.

POIMINTA

Porokello

Porokello-hanke on Lapin ely-keskuksen tutkimus- ja kehityshanke, jossa luodaan älyliikenteen palvelu poroista varoittamiseen.
Käyttäjät voivat ladata Porokello-mobiilisovelluksen ilmaiseksi älylaitteiden sovelluskaupasta.
Poronhoitoalueella annetut porovaroitukset saa puhelimeen reaaliaikaisina hälytyksinä ja kartalla sekä ohjeet, miten toimia porokolarin sattuessa.
Varoitus on voimassa tästä viikosta lähtien puoli tuntia aiemman tunnin sijaan, havainnon säde on 750 metriä, halkaisija 1,5 kilometriä.
Varoituksen antajia on noin tuhat ammattiautoilijaa sekä noin 200 muiden työpaikkojen henkilöstöä.
Viime vuonna varoituksia tuli noin 166 000, lähinnä arkisin päivällä.
Porokello-sovellusta on ladattu lähes 50 000 kertaa.

"Hälytys herättää kuljettajan havainnoimaan ympäristöä, vaikka poro ei heti kohdalla olisikaan."

 

Porokolareiden vähenemiseen Porokellon vaikutusta ei vielä tarkkaan tiedetä. Kaikille tarkoitettu sovellus on ollut käytössä vasta vajaan vuoden.

Tämän kevään ja alkukesän tilastot näyttävät kolareiden olleen alimmalla tasolla.

Viime vuonna kolareita sattui yli 4 100. Nurminen arvioi, että ilman varoituksia niitä olisi voinut olla ennätyksellisen paljon.

Kattavasti ei ole selvitetty, miten usein törmäys poron kanssa on vältetty Porokellon avulla.

–Porokellon Facebookin ja Twitterin keskusteluissa on käynyt ilmi, että moni kolari on sen ansiosta vältetty. Hälytys herättää kuljettajan havainnoimaan ympäristöä, vaikka poro ei heti kohdalla olisikaan.

Projektin tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta ja puolittaa porokolarit vuoteen 2020 mennessä.

–Kyllä siihen yhteistyöllä päästään. Se vaatii riittävästi varoittajia ja sovellusten ahkeraa käyttöä, Nurminen uskoo.

Käyttäjien kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Varoittajasovellus on ammattiautoilijoille helppokäyttöinen.

Siitä tulee eniten valituksia, että sovellus syö paljon akkua. Se toimii gps-paikantimella, mikä vie virtaa. Laite ottaa koko ajan yhteyttä satelliittiin, että varoitus saadaan oikeaan kohtaan.

–Suosittelemme, että puhelinta pidetään laturissa, kun sovellusta käytetään.

Hälytystä ei tule, ellei sovellukselle ole annettu paikantamislupaa, jota gps:n toimintaan tarvitaan.

Erilaisia keinoja porokolareiden välttämiseksi on kokeiltu aiemminkin. On ollut heijastimia poroilla, karkoteainetta tiellä, nopeusrajoituksia, suoja-alueiden raivauksia, tiedotuskampanjoita.

Porokello on ollut tähänastisista tehokkain.

https://www.lapinkansa.fi/lappi/porokello-tarvitsee-lisaa-poroista-varoittavia-autoilijoita-testasimme-miten-puhelimeen-ladattava-halytyssovellus-toimii-lapin-teilla-200758626/

Seuraa meitä

Jaa tietoa Porokellosta. Autat vähentämään porokolareita.